• Wil je spelen?

    Nu even niet.   niet samen huizen bouwen geen tikkertje in de wijk niet door de bossen sjouwen of rennen van de dijk   niet samen chillen, gamen, hangen geen make-up middag meer geen ballen gooien of vangen en dat doet best een beetje zeer   wel een knuffel van je zusje of stoeien met je broer en mama krijgt een kusje want die is erg stoer   hutten bouwen onder tafel zoek je Barbies weer eens op thuis lunchen met een wafel sta eens even op z’n kop   met papa koken, samen delen pak je pen en schrijf een brief we kunnen allemaal nog spelen help elkaar, dat…

  • Spelen in het huishouden

    Je bent veel thuis, met het hele gezin. De kinderen kunnen dan best wel even meehelpen toch? Jazeker, ik geef je daar 4 voorbeelden van. En in dat meehelpen zitten veel speelelementen.   Poetsen Emmer sop, doekje en sponsje. Poetsen maar! Uitknijpen, schuim verzamelen, nat en droog maken, wrijven. Allemaal handelingen die je zintuigen prikkelen. Waar je ervaringen opdoet. Hoe hard moet je knijpen om een spons leeg te knijpen en hoe hard moet dat in een doekje? O, kun je een doekje ook draaien om uit te knijpen, he dat is gek! Door je kinderen een ‘taakje’ te geven, bied je structuur en duidelijkheid. Een kader waarbinnen spel kan…

  • Speltips voor kinderen met een beperking

    In deze tijd, waarin iedereen thuis zit, is het fijn als je wat extra ideeën krijgt om te doen met je kind. Onderstaande ideeën heb ik op een rijtje gezet voor de ouders van de kinderen die ik normaal gesproken op het odc zie, kinderen met een beperking. Ook zij kunnen nu niet naar het dagcentrum komen. De meeste spelideeën zijn gericht op de prikkeling van de zintuigen, dus eigenlijk geschikt voor alle kinderen. Doe ideeën op en ga (samen) spelen!   Water & sop De afgelopen dagen is te merken geweest dat de lente er aan komt. De zon schijnt meer, het wordt weer wat warmer. Spelen met water…

  • Leer van je kinderen!

    De hele wereld staat op zijn kop door het coronavirus. Een ‘total lockdown’ loert om de hoek, nu steeds meer landen om ons heen alle deuren dichtgooien. Wat moet je dan als je verplicht thuis moet zitten? Maak je elkaar gillend gek of maak je het beste van de situatie door elkaar beter te leren kennen?   Ik geef je drie voorbeelden van wat je wel kunt doen: Observeer en volg je spelende kind Kijk door de ogen van je kind en ontdek een hele nieuwe wereld Neem tijd voor jezelf     Observeer en volg je spelende kind Neem de tijd om naar je kinderen te kijken als ze…

  • Houvast in spel

    Gaan spelen is één ding, maar hoe blijf je betrokken bij je spel? Bij veel kinderen gaat dit als vanzelf, maar niet bij alle kinderen. Wat helpt hen dan om helemaal op te gaan in hun spel?   Zoals beschreven in mijn blog ‘hoe kom je tot spel?’ zijn er verschillende manieren om je kind te helpen om tot spel te komen. Het aanbieden van een beperkte hoeveelheid materiaal of verdelen op kleur biedt structuur om te kunnen beginnen. Het vasthouden aan die structuur wil niet meteen zeggen dat het kind ook betrokken blijft bij het spel. Je geeft bijvoorbeeld structuur aan het bouwen met duplo door een rood, groen,…

  • Hoe kom je tot spel?

    Ga maar spelen! Een veelgebruikte uitspraak als signaal dat kinderen mogen gaan doen wat ze willen. Je wordt vrij gelaten en je mag eigen keuzes maken. Heerlijk dat vrije spel! Onderzoeken, ontdekken en dat op je eigen tempo en eigen manier.   Voor sommige kinderen is de uitspraak ‘ga maar spelen’ te vrij. Ze hebben meer structuur en duidelijkheid nodig om tot spel te komen. Ik zie dit regelmatig tijdens de spelbegeleiding die ik geef aan kinderen met een beperking. Een bak met materiaal wegzetten of een kind vrij laten in een ruimte zet dan niet aan tot spel, maar geeft juist onrust.   Tips om je kind te helpen…

  • Speeltips voor de voorjaarsvakantie

    Alweer vakantie… wat moeten we nu weer doen? De kinderen zijn net weer begonnen op school na de kerstvakantie en dan is het alweer voorjaarsvakantie (of in het zuiden: carnavalsvakantie). Zo lijkt het te voelen althans. Ben je dan ook aan het puzzelen hoe je de dagen voor de kinderen ingevuld krijgt? Wanneer ben je zelf vrij en wat ga je allemaal doen?   Ik deel in deze blog ideeën en tips met je om er voor te zorgen dat je de vakantie goed doorkomt, zonder daarna zelf aan vakantie toe te zijn.   Volplannen of ruimte laten? In de vakantie is er geen school, sportclubs gaan niet door en…

  • ‘Hashtag spelen’

    Afgelopen week heb ik deelgenomen aan de eerste bouwsessie voor Speelstad Amersfoort. Georganiseerd door initiatiefnemer Sportivate. Zij hebben de ambitie om kleine én grote kinderen meer te laten spelen. Nu is Amersfoort niet helemaal om de hoek, maar ook ik heb een aandeel geleverd. Waarom?   Samen spelen Je kunt niet alles alleen. Mijn missie is om kinderen weer vrij te laten spelen. En ook bij mij gaat het niet alleen om de kinderen, maar ook om de volwassenen. Als ik op eigen houtje voor mijn missie wil strijden, dan bereik ik vast wel iets. De kracht zit hem echter in het samen werken, samen spelen. Wat mij betreft is…

  • Leren in de glijbaan

    Afgelopen weekend heb ik het boekje ‘Peuters en kleuters zijn geen leerlingen’ gekocht en gelijk uitgelezen. Ik kan me helemaal vinden in de korte verhaaltjes, die Sieneke Goorhuis-Brouwer eerder schreef als columns. Peuters en kleuters zijn geen kleine volwassenen die we cognitief moeten benaderen. We moeten ze juist een veilige en vertrouwde omgeving geven waarin ze kunnen spelen en zich vooral op sociaal-emotioneel gebied kunnen ontwikkelen. Dat biedt de basis voor de verdere ontwikkeling. Vrijheid in spel Sieneke Goorhuis-Brouwer, emeritus hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen en emeritus lector Early Childhood, legt met haar pakkende columns de vinger op de zere plek. In de column ‘vrije tijd’ beschrijft Sieneke dat kinderen rust…

  • Kinderen met 5 pas naar school

    Het AD kopte afgelopen weekend ‘Noodscenario door lerarentekort: pas met 5 jaar naar basisschool’ en ‘Jaar later naar school door lerarentekort? ‘Zo verplaats je het probleem’’. Ouders, belangenorganisaties en politici vinden het een ‘heel slecht idee’ als kinderen voortaan pas vanaf vijf jaar naar school gaan. Is het wel zo slecht om kinderen pas met 5 jaar naar school te laten gaan? Als ik kijk naar hoe het kleuteronderwijs nu ingericht is, dan denk ik van niet. Kinderen moeten vanaf hun vierde jaar al mee in de leerlijnen van het basisonderwijs, waardoor ze moeten leren en presteren. Kleuters krijgen naar mijn idee te weinig ruimte om zich vrij te ontwikkelen, de dingen op…