Speltips voor kinderen met een beperking

In deze tijd, waarin iedereen thuis zit, is het fijn als je wat extra ideeën krijgt om te doen met je kind.
Onderstaande ideeën heb ik op een rijtje gezet voor de ouders van de kinderen die ik normaal gesproken op het odc zie, kinderen met een beperking.
Ook zij kunnen nu niet naar het dagcentrum komen.
De meeste spelideeën zijn gericht op de prikkeling van de zintuigen, dus eigenlijk geschikt voor alle kinderen.

Doe ideeën op en ga (samen) spelen!

 

Water & sop

De afgelopen dagen is te merken geweest dat de lente er aan komt.
De zon schijnt meer, het wordt weer wat warmer.
Spelen met water en sop is nu dan ook wat prettiger, dan wanneer het zo koud is.

Je kunt:

  • In bad spelen met water en sop
  • In een afwasteiltje of andere lage bak voor op tafel.
  • Als je het hebt: in een voetenbadje.

Toevoegen van:

  • Bekertjes: om het water over te gieten. Zo ontstaat er nog meer schuim.
  • Spons: deze kun je uitknijpen en zich weer vol laten zuigen (meteen een krachtoefening voor de handen).
  • Poppetjes of badspeelgoed.

    Je maakt gemakkelijk grote bellen met het sop van BubbleLab.

Bellen blazen:

Dit is natuurlijk ook water en sop.

Je kunt kant en klare bellenblaaspotjes kopen en als deze leeg zijn met een beetje afwasmiddel en water hervullen.
Ik ben zelf ook erg fan van het bellenblaassop van BubbleLab.
Daar kun je hele grote bellen mee maken. Dus makkelijker om te pakken en leuker om naar te kijken.
En een voordeel voor je buren: als jouw kinderen ze in de tuin niet te pakken krijgen, dan waaien ze zo door naar de tuin van de buren.

 

Spaghetti

Dit kan zowel met ongekookte als gekookte spaghetti.

Gekookte spaghetti:

  • Spoel de spaghetti na het koken af met koud water of voeg wat (olijf)olie toe om te voorkomen dat het erg gaat plakken.
  • Met gekookte spaghetti kun je maximaal 2 dagen spelen. Je kunt wel meteen een heel pak koken en deze in porties in de koelkast bewaren. Dan heb je steeds weer een ‘verse’ lading waar je mee kunt spelen.
  • Het voelen van de spaghetti en de verschillende slierten uit elkaar halen.
  • Als je er nog andere kleinere materialen aan toevoegt, dan kun je deze gaan zoeken tussen de slierten spaghetti.
  • Wanneer je de spaghetti geeft als deze nog warm is, dan kunnen de kinderen het verschil van warm en koud ervaren. Hoe langer je er mee speelt, hoe kouder het wordt.
  • De spaghetti kun je ook kleuren met voedingskleurstof.

Je kunt dit op twee manieren doen:

  • Voedingskleurstof toevoegen aan het water, voordat je de spaghetti toevoegt.Dan krijg je een egale kleur.
  • De spaghetti eerst koken en daarna in een hersluitbare zak doen en daar voedingskleurstof aan toevoegen. Als je de zak dichtmaakt en dan kneed (kunnen je kinderen ook bij helpen) dan verspreid de kleur zich over de slierten. Je krijgt dan geen egaal gekleurde slierten.

Ongekookte spaghetti:

  • De harde stokjes lenen zich goed om te breken.
    Het ervaren van het breken van de stokjes, kan al spel zijn voor kinderen.
    Hoe klein kun je ze maken?
  • De stokjes kun je ook gebruiken om ergens in te stoppen of doorheen te steken.
    Bijvoorbeeld door de gaten van een vergiet.
  • In combinatie met klei of zoutdeeg kun je de stokjes ook gebruiken.
    Dan kun je ze aan elkaar verbinden of in de klei prikken.
  • Om met nog meer eten te spelen kun je de ongekookte spaghetti ook met bijvoorbeeld komkommer aanbieden. Je kunt de stokjes door schijfjes komkommer prikken of in een stuk komkommer prikken en er vervolgens nog ander groente of fruit aan prikken. Zo gebruik je het als een satéprikker.

Een combinatie van gekookte en ongekookte spaghetti is natuurlijk ook mogelijk en biedt weer nieuwe speelmogelijkheden.
Je kunt dan het contrast goed voelen tussen de zachte, glibberige, gekookte spaghetti en de harde, stugge, ongekookte spaghetti.

 

Zon

Je kunt op verschillende manieren spelen met de zon.
Natuurlijk buiten, waar je de zon op je huid kunt voelen en kunt spelen met je schaduw.

Binnen heb je ook verschillende mogelijkheden:

  • Het ervaren van de warmte van de zon achter een raam kan al heel prettig zijn.
    Maak een comfortabel plekje met kussens/dekens achter een raam waar de zon op schijnt. Je kunt dan opwarmen en ontspannen en ook nog naar buiten kijken.
  • De zon en verschillende voorwerpen zijn een goede combinatie. Als je bijvoorbeeld luxaflex voor je raam hebt hangen, dan ontstaan er ergens anders (op de grond of op de muur) strepen schaduw. Het ervaren van de wisseling tussen schaduw en licht is al een sensatie op zich.
  • Je kunt ook voorwerpen voor het raam hangen, zodat de zon hier mee kan spelen.
    Bijvoorbeeld een gekleurd flesje of gekleurd doorschijnend papier, zodat je gekleurd licht/beeld krijgt.
  • Maak gebruik van spiegels of spiegelende oppervlaktes. Dit weerkaatst het zonlicht en daar kun je weer een nieuw spel mee maken. Denk bijvoorbeeld aan het glas van je horloge. Als de zon er precies op schijnt, dan kun je ergens anders een rondje licht laten ‘schijnen’.

 

Slacentrifuge

Heb je nog een slacentrifuge thuis?
Je kunt hier dan ook verschillende soorten materialen in stoppen en mee spelen.

  • Ongekookte pasta (bijvoorbeeld penne). Stop een handje pasta in de slacentrifuge. Deksel er op, plak deze eventueel vast en laat je kind aan het touwtje trekken of help hem/haar mee. Je hoort de pasta door de trommel gaan.
  • Gekleurde balletjes. Als je stuiterballen hebt liggen of gekleurde pompons (van die zachte balletjes), dan kun je deze ook in de slacentrifuge doen. Zachte materialen maken natuurlijk weinig tot geen geluid, maar als je een doorzichtige centrifuge hebt, dan kun je ze wel zien.

 

Kranten/tijdschriften

Heb je de krant en reclamefolders gelezen? Gooi deze dan niet weg.

Wat kun je er mee doen?

  • Het geluid en ervaring van het scheuren kan al veel plezier geven.
  • Opvouwen, opfrommelen, propjes maken.
  • De propjes of balletjes papier ergens in stoppen. In een doos of in een koker.
  • Bladeren door een tijdschrift en plaatjes/kleuren kijken.

 

Bloemen

Er komen steeds meer bloemen in bloei buiten.
Als je gaat wandelen kun je ze bekijken en er ook even aan ruiken.
Met bloemen kun je ook spelen.

  • De blaadjes van de bloem plukken.
  • Voelen van de blaadjes tussen je vingers.
  • Ruiken aan verschillende bloemen.
  • Blaadjes plukken en dan laten drogen, dan heb je daarna weer een andere voelervaring.
  • Bepaalde bloemen kun je ook proeven, koop ze dan wel bij de groenteboer of in de supermarkt, dan weet je zeker dat ze eetbaar zijn en niet bespoten zijn: Bijvoorbeeld viooltjes, rozen, korenbloem.

 

Dozen

Dozen heb je in allerlei soorten en maten en je kunt daar ook verschillende dingen mee doen.

  • Kleinere dozen met een losse deksel.
    Lenen zich goed om spullen in te stoppen en er weer uit te halen. Het open en dicht doen van de doos geeft voor kinderen een actie-reactie spelelement.
  • Kleine doosjes, lege verpakkingen. Je kunt ze gebruiken om te stapelen.
    Torens maken of weer in grotere dozen stoppen.
  • Grote dozen.
    Ze nodigen uit om in te gaan zitten.
    Heb je nog bubbelplastic of ander verpakkingsmateriaal,
    dan kun je dit ook in de doos plakken en krijg je nog een andere speelervaring.